پنجشنبه 1388/11/29  ساعت 07 و 12 دقیقه و 30 ثانیه
نوع مطلب: (زبان عربی ،) توسط: عادل اشکبوس

نخست باید بدانیم کلمه ی غَذا در اصل عربی به صورت غِذاء بر وزن ( فِعال ) و هموزن نِساء تلفظ می شود ولی ما در فارسی به فتح حرف اوّل تلفظ می کنیم  و  البته ذال را نیز زاء می گوییم یعنی غَذا می نویسیم و غَزا تلفّظ می کنیم  که شبیه غَزا به معنی جنگ می شود . اما خود غَذا در عربی کهن نه عربی امروزی  بَولُ الجَمَل یعنی ادرار شتر است . ولی غذایی که ما فارسی زبانان می گوییم هرچند در نوشتار دقیقاً همان غذا به معنی ادرار شتر است  ولی ما به گونه ی دیگر تلفظ می کنیم .اصولاً در عربی و در هر زبان دیگر واپگان منسوخ بسیارند .یعنی واپه هایی که به تاریخ سپرده شده اند و امروزه کاربردی ندارند و تنها در متون کهن می توان آن ها را دید . پس اینکه برخی می گویند غَذا یعنی ادرار شتر سخنی کاملاً نادرست است. ما غِذاء را در فارسی غَذا خوانده ایم و از این دخل و تصرف ها در  واژه های  دارای ریشه ی عربی بسیار است . مثلاً شَجاعة را ما شُجاعت تلفظ می کنیم . مستخدَم به فتح دال را مستخدِم به کسر دال می گوییم  حال آنکه مستخدِم یعنی استخدام کننده .عنتر جوانمرد است ولی در فارسی  بوزینه شده و حتی آن را اَنتَر می نویسیم .جَنوب را جُنوب می گوییم حال آنکه جَنوب است و کلمه ی جُنوب جمع جَنْب است به معنی پهلوها .تسلیة در عربی سرگرمی و شادی است  حال آنکه در فارسی معنی دیگر می دهد . حقیر در عربی به معنی خوار و فرومایه است  حال آنکه در فارسی برای فروتنی به کار می رود اما در عربی دشنام است .مار افعی می گوییم  حال آنکه در عربی افعا خوانده می شود اما افعی می نویسند .  زمانی ناجی غریق می گفتند که ناجی یعنی نجات یافته  . البته حالا نجات غریق می می گویند  که باید مُنجی غریق بگویند  و یا مأمور نجات غریق . اما به هر حال این دست بردنها طبیعی است و منحصر به فارسی نیست . در عربی نیز اینگونه است . دولاب ما را گرفته اند  و دولاب الهواء به معنی چرخ و فلک به کار می برند . کندک یا کنده ما را  از زبان فارسی وارد زبان عربی کرده اند و خندق تلفظ کرده اند اما امروزه خندق را به سنگر می گویند . صدها مثال دیگر در این زمینه وجود دارد که علاقه مندان را دعوت می کنم کتاب استاد خسرو فرشید ورد به نام عربی در فارسی را بخوانند  تا در این باره آگاهی کامل به دست آورند .

شتر / Camel 1

در ادامه مطلب از فرهنگهای عربی راجع به این واژه نیز اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهم .

كـ (القاموس المحیط)
كـ الغَذِیِّ والغَذَوِیِّ فی الكلِّ.
والغَذِیُّ، كغَنِیٍّ: السَّخْلَةُ
ج: غِذاءٌ.
والغِذاءُ، ككِساءٍ: ما به نَماءُ الجِسْمِ وقِوامُهُ. غَذاهُ غَذْواً وغَذَّاهُ واغْتَذَى وتَغَذَّى.
والغَذَا، مَقْصورَةً: بَوْلُ الجَمَلِ.

 

غذا (لسان العرب)
الغِذاءُ: ما یُتَغَذّى به ، وقیل: ما یكونُ به نَماءُ الجِسْمِ وقِوامُه من الطَّعامِ والشَّرابِ واللَّبن، وقیل: اللَّبَنُ غِذاء الصغیر وتُحْفَةُ الكَبیرِ، وغَذاهُ یَغٌذُوهُ غِذاء.


نظرات()   
   
تایماز
شنبه 1393/08/3 ساعت 21 و 31 دقیقه و 21 ثانیه
آقا یا خانم من یا بقول دیگر منم منم آزربایجانیان هرگز فارس یا عرب یا روس نبوده اند تاریخ رو بخون بعد بباف
بابک
شنبه 1393/07/26 ساعت 18 و 09 دقیقه و 29 ثانیه
باید با آموزش دادن به وسیله ی صداوسیما تمام جمله های عربی از زبان فارسی حذف شود.با این روش سریعتراز گفتگوهای روزمره وبه طور کلی از زبان شیرین پارسی محو و نابود میشود.به امید آن روز.آمین.
پاسخ عادل اشکبوس : می دانید كه 12 كلمه از كلمات متن خود شما عربی بود؟
محمد
شنبه 1393/07/26 ساعت 12 و 34 دقیقه و 56 ثانیه
به جای توضیح اینکه غذا به چی معنیه و تاریخچه ی این کلمه چی هست اینقد مثال های بی سر و ته زدید که واقعا سر درد گرفتم از دنبال کردن مثال هاتون و به نتیجه نرسیدن
پاسخ عادل اشکبوس : غذا یعنی خوراك
دوشنبه 1393/07/14 ساعت 13 و 38 دقیقه و 54 ثانیه
این موضوع که آقای اشکبوس توضیح دادند هیچ ربطی به نژاد ÷رستی نداره .نژاد ÷رستی هیچ کجا ارزشمند نیست ولی احترام گذاشتن به هویت اصیل خودمان ارزش است.نؤاد ÷رستی نکنیم ولی عرب پرستی هم نکنیم.این جمله آخرم هم هیچ ربطی به مسائل دینی ندارد.فرهنگ عرب مد نظرم است.
محمد
دوشنبه 1393/07/7 ساعت 15 و 16 دقیقه و 52 ثانیه
دوباره خوندم اما نگفتید ریشه این غذایی که میخوریم چیه و معنیش چی بوده ؟ اصلا اگر غذاء (=ادرار شتر) ربطی به غذا (خوراک) نداره پس غذا به چم خوراک از چه ریشه ایه ؟ به هر حال شما به عنوان شخص متخصص باید یک ریشه برای ان پیدا کنید ، تا وقتی پیدا نکنید باید همون ادرار شتر بپذیرید !
من عامی هستم ، اگر واژگان پارسی بلد هم باشم و استفاده کنم مسخرم میکنند اما اگر شما یا خواص چنین کنند جامعه یاد میگیره و تقلید میکنه .
پاسخ عادل اشکبوس : غَذا یَغذو غَذواً
غذا یعنی خورانید
سه حرف اصلی غ ذ ی مانند ریشه خور یا خوار در خوردن یا خواردن است
کلمه غذاء را خود عرب هم به کار می برد
کلمه دیگری هست که شبیه این است ولی به این دلیل که ما در فارسی ذال و زاء را یکجور تلفظ می کنیم وگرنه هیچ ربطی به هم ندارند
انکه از واژگان پارسی مانند خوراک نوشاک پوشاک گستراک استفاده کنیم خوب است اما اینکه حرف غیر منطقی و غلط را باور کنیم چیز دیگری است
نادانی یا مغرضی حرفی زده است کاملا غلط و خیلی ها باور کرده اند
دنیا دنیای تعصبات قبیله ای و نژادی نیست
زبان عربی زبان عرب نیست مربوط به همه بشر است زبان پارسی نیز همین طور
هرچه بشر دارد مربوط به همه است
چه اختراعات و چه واژه ها
قدری جهانی فکر کنیم
اینکه پارسی را پاس بداریم سخنی خردمندانه است ولی نه اینکه هرچه ریشه اش بیرونی است بیگانه است...........................
محمد
پنجشنبه 1393/07/3 ساعت 01 و 01 دقیقه و 28 ثانیه
خب اخرش ریشه غذا رو نگفتید ؟ از چه ریشه ایه و معنیش چیه ؟
شاید بول شتر ابتدا غذاء بوده باشه اما تغییرات و فرسایش لغات هم میشه در نظر گرفت
شما نگران دشمنی بین نژاد های ایران نباشید ، به جای دلسوزی برای زبان و نژاد های دیگه به فکر زبان پارسی باشید حداقل یک بار سفارش میکردید به جای این واژه غذا از لغات فارسی استفاده کنند مثل خوراک ، یا یه معادل دیگه !
شما که بلدید
پاسخ عادل اشکبوس : کلمه غذاء هیچ ربطی به غزا ندارد
لطفا یک بار دیگر مطلب را بخوانید
ضمنا آیا می دانید که در نوشتار خودتان ده کلمه عربی به کار برده اید؟
مهتاب
یکشنبه 1393/06/30 ساعت 07 و 47 دقیقه و 33 ثانیه
البته مهم نیست باید دید آیا این لغت از قبل از حمله اعراب بوده در زبان پارسی یا نه ! اگر بوده که مهم نیست خیلی از لغات هم که برای اعراب و خیلی کشورهای دیگه معنی خوبی داره برای ما معنیش زشته که این مهم نیست. ولی اگر توسط اعراب وارد شده و ما هم داریم استفاده می کنیم که از همین حالا من و شما می تونیم واژه درست به کار ببریم . بالاخره باید از یه جایی شروع بشه. به جای آه و ناله واژه درست رو به کار ببرید دیگران هم کم کم یاد می گیرند.
ایرانمنش
سه شنبه 1393/06/25 ساعت 12 و 19 دقیقه و 29 ثانیه
عرب هرکهباشد به من دشمن است
کژاندیش و بد خوی و اهریمن است
زشیر شتر خوردن و سوسمار
عرب را بجایی رسیدست کار
که تاج کیانی کند آرزو
تفوبرتوای چرخ گردون تفو
دریغ است ایران که ویران شود
کنام پلنگان و شیران شود
پاسخ عادل اشکبوس : متاسفم كه در دهكده جهانی این قدر سطح اندیشه ما پایین آمده است.
آقا یا خانم ایرانمنش بیشتر مردم خوزستان و بخش هایی از جزایر خلیج فارس و استان بوشهر و هرمزگان و ایلام عرب هستند این چه طرز فكری است كه شما دارید
هیچ آدم عاقلی امروزه نژادپرستی را درست نمی داند
فارس و ترك و عرب و هندی و كرد و ... و همه و همه انسان هستیم
زنده باد همه بشریت
درود بر هر انسان سودمند و خیرخواه از هر قومیتی كه هست
کوروش همیشه زنده
شنبه 1393/06/8 ساعت 10 و 29 دقیقه و 21 ثانیه
کلمه غذا نیز جدید در فرهنگ ما نیامده همان زمانی که اعراب به بول شتر غذا میگفتند و زمانی که بین جنگ ایران اعراب اعراب پیروز شدند اعراب این کلمه را وارد زبان پارسی کردند
پاسخ عادل اشکبوس : دوست عزیز کلمه غذا در خود عربی هم به کار می رود
چرا عقلتان را به کار نمی اندازید هیچ عربی کلمه ای وارد پارسی نکرد
خود ما ایرانیان این کار را کرده ایم
چرا به شعور یک ملت توهین می کنید
چرا مایل هستید بین ملتهای همسایه دشمنی باشد؟!
خدایا به فریاد برس.
نیکی
پنجشنبه 1393/05/23 ساعت 10 و 42 دقیقه و 58 ثانیه
سلام توهرفرهنگوکشوری لغتای کشورای دیگهم هستن دیگه گذشته هستوکاریش نمیشه کردخودمون بایداطلاعاتوبالاببریم ماایرانیاخداروشکرهمه رنگه توکشورمون داریم چه سیاه پوست چه سفیدپوست یازردپوست یارنیگای دیگه که که همه افرینش خداهست پس کسی نمیتونه بگه ماایرانیانژادپرستیم چون هممون ماله هرجای این کشورباشیم ایرونی هستیم قبل ازاینکه هردینومذهبی داشته باشیم بچه ایرونیم نشون به اون نشنون که عیدنوروزازنیاکان مامونده وهرساله همهروباهردینی دوره هم جمع میکنه فقط خیلی ازماهاازاین ناراحتیم که چرااعرابی که گذشته هاماتمدنمون ازاونابیشتربوده الان بایدبه کسایی که به خونه خدامیرن یاحالاجاهای دیگه رفتاری ناپسندداشته باشیم وخودشونوبالاترازمابدوننهرچقداونابامابااحترام رفتارکنن ماهم بلکه حساسیتمون بشون کم شه
سرتونودرداوردم خدافظ
مسعود
یکشنبه 1393/05/12 ساعت 02 و 15 دقیقه و 27 ثانیه
با سلام
اینگونه سخن گفتند درباره قومیت ها و نژادها عیت جهالت و نادانیست. . . وقتی خداوند انسانها را از گونه ها و مژادهای گوناگون خلق کرده است. . . ما چکاره ایم که اینگونه درباره مخلوقات خدا نظر بدهیم. . . برتری انسانها به نیکی و تقوای الهیست. . .
این تفرق و توهین ها نقشه شوم استعمار و دستنشان ه گان آنان و افرا نادان است. . .
بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند. . .
رویا
دوشنبه 1393/04/30 ساعت 11 و 17 دقیقه و 22 ثانیه
تعجبم از ابرانی هایی هست که میخوان حمله و ظلم اعراب به ایران و تمدن و تاریخ مارا کوچک جلوه بدن
Roqaya Kh
یکشنبه 1393/04/29 ساعت 02 و 38 دقیقه و 14 ثانیه
الحق خیلی عادلی برادر
رسول کریمی بابا احمدی
چهارشنبه 1393/04/25 ساعت 23 و 35 دقیقه و 10 ثانیه
سلام.اولاً مضمون با این شکل درسته. ثانیاًسباق مصدر دوم از باب مفاعله است.مصدر اول آن مسابقه است و در ردیف اسامی جامد قرار دارد.خدا نگهدار.
چهارشنبه 1393/04/25 ساعت 02 و 48 دقیقه و 08 ثانیه
اگر به اصالت باشه که ب غیر از قسمت جنوب غربی و ... بقیه همه باید جمع کنند چون اصل بودن و موندن.
میتونین تاریخ و جغرافیا را باهم تطبیق بدین تا بفهمین چی میگم
نگان
دوشنبه 1393/04/23 ساعت 19 و 42 دقیقه و 42 ثانیه
نباید های دیروز تبدیل به بایدهای فردا می شود و تمام آن اصولی که به عنوان یک اتفاق خوب یا بد الگوی مردم امروز شده بهتر است یک اتفاق باقی بماند نه یک الگو بله باید فرهنگ سازی کرد و فرهنگ سازی نیاز به زمان دارد اما پیشنهاد میدهم خیلی نگران هم نباشید نسلهای بعدی به دلیل پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات و ارتباطات نوین به اندازه کافی شعور اجتماعی پیدا میکنند که حقوق بشر را فقط برای خودشان نخواهند و خواسته های به حق دیگران را نیز پاس بدارند.
پاسخ عادل اشکبوس : درود بر اندیشه شما
نگان
دوشنبه 1393/04/23 ساعت 19 و 20 دقیقه و 57 ثانیه
دوستان گرامی
منابع بی شماری در مورد تاریخ ایران پس از اعراب و جزئیات نابودی تمدن ایرانیان در آن زمان وجود دارد.ملاک قضاوت ما میتواند تاریخ باشد هر چند با تحریف همراه است اما با مطالعه بیشتر می توان واقعیات تارخ را درک کرد.بهتر است دیدگاه های مخالفان و موافقان را بخوانید و بررسی کنید و خوتان تصمیم بگیرید . از این پس اگر با مطالبی از این دست مواجه شدید بجای سفسطه یا گروکشی بی موردمی توانید اندکی مطالعه و تفکر نموده خود با آزاداندیشی و به دور از چهارچوبهای ذهنی به نتیجه برسید.
کوروش
یکشنبه 1393/04/22 ساعت 00 و 56 دقیقه و 30 ثانیه
درود
مشکل این نیست که ما نژادی رو برتر بدونیم، مهم این نیست که انگلیس به ما خیانت کرد، مهم این نیسن که با عثمانی جنگیدیم و چه بلایی سرمان آمد، ما نژاد پرست نیستیم، اما یادمان نمی رود اعراب (توهیم به اعراب ایرانی نباشه) به نام دین هم وطنانمان را کشتد، به هر جا پا گذاشتند دین خود را اجباری کردند و زرتشت یکتا پرست را کافر نامیدند، زرتشت را تحریف کردند، به آنها آتش پرست لقب دادند، مگر به قول علما قرآن نمی فرماید : و برای هر قومی پیامبری به زبان خودش فرستادیم، مشکل ما ریشه ای هست، ما مملکت خودمون رو میسازیم، ولی با ایده ایرانی، ما با هم متحد هستیم، اما ایرانی، عرب ایرانی رو هر کار کنی هموطن ماست و با ما فرقی نداره، دارین خودتون رو با تفسیر کلمات غذا اذیت میکنیم، نکنه شما اونجا بودین و فکر میکنین اعراب منظورشون حتما همون خوراک بوده، حالا میگین کلمه غذا با اون معنی حذف شده ولی اون زمان که بوده، چرا خودتون رو گول میزنین ؟ حالا باز هم مزخرفات سر هم کنید و باهاش سرگرم باشید، به قول بزرگا که به بچه های میگن قاقا لی لی برات بگیرم !
امان از انسانهایی که خودشون رو به خواب زدن و حاضر نیستن دیوار ذهنیشون رو بشکنن و واقعیت روببینن، متاسفانه کسی که خودش رو به خواب زده نمیشه بیدار کرد !
سخن کوتاه میکنم و به درود
داوینچی
دوشنبه 1393/04/2 ساعت 10 و 34 دقیقه و 55 ثانیه
در باره چیزهای اعتباری مانند نژاد سخن گفتن بس خطاست بنده عرب خوزستان هستم ولی احساس می کنم وحدت برای ما از هر چیز دیگر حیاتی تر است چون هر قومی خواه ناخواه دارای گذشته ایست حال را دریابیم فرزند هنر باش نه فرزند پدر..... درود برتمام قومیت های عزیز
پاسخ عادل اشکبوس : سلام
خدا پدر و مادرت را بیامرزد. چه حرف زیبایی.
رحم الله والدیک.
اخویه الله یخلیک.
اشگد حلو حچیت!
Dodo
پنجشنبه 1393/03/29 ساعت 00 و 25 دقیقه و 41 ثانیه
درود بر شما با اجازه از مطلبتان استفاده میكنم..
پاسخ عادل اشکبوس : موفق باشید و تشکر
سه شنبه 1393/03/27 ساعت 22 و 01 دقیقه و 45 ثانیه
با سلام
سعی کنیم انشاالله کمی بیشتر تا ریخ را بخوانیم و بیشتر فکر کنیم تا باعث نشود خجالت بکشیم و مورد تمشخر قرار بگیریم از طرف بعضی ها
عبدالحسین الحویزی
یکشنبه 1393/03/25 ساعت 10 و 46 دقیقه و 19 ثانیه
جواب به "من"
تامردسخن نگفته باشد عیب وهنرش نهفته باد
اولا تو وتاریخی که خواندی در حدچند گرم نیستی که به توانی به اقوام شریفی چون ترک وعرب وکرد و...توهین بکنی چون ازکوزه همان تراود که دراوست ثانیا:از همان تاریخی که خواندی به پرس که قوم پارت یاهمان پارس در کجاودرچه محدوده مکانی ساکن بودندوچه مقدار از جمعیت ایران کنونی را تشکیل می دهند
ثالثاافرادکم فهمی همچون تو ایران متحد تحت لوای اسلام را تهدید می کنند نه کثرت فومیتها وگرنه لغت وزبان پدر هیچ کسی نیست بلکه فقط وفقط وسیله ارتباط افراد بشری است ولاغیر.اما اگر می بینی این همه قومیتهابا جمعیت زیاد زبان فارسی رابه عنوان زبان رسمی پذیرفته اند بخاطر حفظ وحدت وحفظ انفلاب اسلامی ایران است ونه شیرینی زبان فارسی
پاسخ عادل اشکبوس : سلام
لطفا مطلب را دوباره بخوان من هم همین حرف شما را زده ام هیچ اختلافی با شما ندارم حرف شما کاملا درست است جز اینکه با بی ادبی به من توهین کرده ای و دلیلش هم این است که مطلب را درست نخوانده ای من نوشته ام که این ادعا غلط است.
هرکس در هر زمانه ای تفکر نژادپرستانه داشته باشد نشانه کم عقلی اش است
سیاه و سفید کرد و ترک عرب و فارس ایرانی و اروپایی همه بندگان خداوند هستیم وهیچ برتری به هم نداریم مگر با تقوا و علم و ایمان و اموری از این قبیل
همه زبانها محترم هستند.
جمعه 1393/03/23 ساعت 15 و 51 دقیقه و 51 ثانیه
واقعا این بحث رو برای همیشه تمام كنیم دوستان عزیز از بعد از اعراب اقوام مختلفی به این كشور حمله كردند و دانشمندان بزرگی در این كشور زیسته اند یعنی تمام انها نفهمیدن تو فهمیدی و آن متعصب بی سوادی كه این چرندیات را طرح كرده چرا عزیزم خود زنی می كنید سعدی و حافظ نفهمیدن تو فهمیدی این همه بزرگان نفهمیدن شما فهمیدی عزیزم برو این چرندیات كه توهین به ایران و ایرانی و مثل تف سربالا هست رو طرح نكن ....
من
دوشنبه 1393/03/19 ساعت 22 و 28 دقیقه و 43 ثانیه
این که نوشته اید بعضی ها در ایران عربند و بهشون بر میخوره! ببینید ما تاریخ رو که بخونیم میبینیم ایرانی ها همه پارسی بودن و بعد از اینکه ایران تحت نفوذ یه منطقه ای قرار گرفته اونا با ایرانی ها ازدواج کردن و زبانشون رو و فرهنگشون رو وارد این کشور کردن. مثلا ما در تبریز زبان پارسی داشتیم که لهجه تبریزی داشته و بعد از ورود عثمانیا که پایتختشون تبریز بوده زبانشون شده ترکی. همین اتفاق در شهرهای جنوبی ایران بعد از استیلای اعراب اتفاق افتاده. خلاصه کاش ایرانیا اینقدر زود از وضع خودشون خسته نمیشدن و هر فرهنگ و هر زبونی رو با آغوش باز نمی پذیرفتند.
الهه
یکشنبه 1393/03/4 ساعت 16 و 52 دقیقه و 27 ثانیه
چرا این همه بحث و مجادله؟
ریشه کن کردن یک عادت یا فرهنگ که کار یک روز دو روز نیست . صبور باشید دوستان.
محمد
شنبه 1393/03/3 ساعت 02 و 43 دقیقه و 16 ثانیه
با این حساب بزرگان پارسی زبانی که در آثارشون از واژه غذا استفاده کردند و تا امروز مفاخر مابودند همه یا نادان بودند و یااعربی بودند که قصد تحقیر ایرانیان را داشتند مثل مولوی:چرب و شیرین از غذای عشق خور
یا سعدی: غذا اگر لطیف است و گر سرسری
جامی:که زنده غذا چومن نخورد
خیام: بوی قدح از غذای مریم خوشتر
نظامی و پروین و عطار و سنایی و وحشی بافقی و ناصر خسرو وخاقانی و
پاسخ عادل اشکبوس : درود بر شما و پاسخ ارزنده تان
آرش
جمعه 1393/02/26 ساعت 21 و 32 دقیقه و 44 ثانیه
کلمات غذا، نفر، واق واق سگ و عجم،کلب علی کلب حسن ، غلام و کنیز تنها به جهت تحقیر ایرانیان اسیر بکار برده شده متون بسیاری در تاریخ شاهد این مدعاست بکوشیم تا در مواردی که توهین شده از واژهای پارسی استفاده نماییم و نیز به همه دوستان پیشنهاد کاربرد واژه خوراک ،تن و مهمتر از همه نامهای زیبای پارسی برای فرزندانمان انتخاب نماییم
سعید
جمعه 1393/02/26 ساعت 13 و 34 دقیقه و 06 ثانیه
بحث و گفتگو درباره ی واژه ها بسیار خوب و مورد ستایش است. اما درگیری سر واژه ها بین دو ایرانی چیز جالبی نیست. باید تلاش کنیم تا واژه های زیبای فارسی را جایگزین کنیم و به فرزندانمان یاد بدهیم و کلا برای زنده کردن فرهنگ ایران زمین باید تلاش کنیم . اما دعوا نکنیم.
مجتبی
دوشنبه 1393/02/22 ساعت 12 و 35 دقیقه و 28 ثانیه
عجبا چ بحثیه باهم دوست باشین
شنبه 1393/02/20 ساعت 18 و 53 دقیقه و 54 ثانیه
آقایان و خانم ها به تمدنی که نمی توانداز خودش در مقابل حمله ی عرب ها دفاع کند نباید افتخاری کرد. اگر ما تمدن چند هزار ساله داشتیم و غنی بود چرا حمله اعراب باید تمدن مارا از ما بگیرد. حال شاید بتوان گفت که سرزمین ما را اشغال کردند ولی چگونه می توان گفت که حمله ی آنان باعث از بین رفتن تمدن ما شد که نمودار آن در رفتار مردم قابل مشاهده است.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نمایش نظرات 1 تا 30

شمارنده سایت

الکسا