تبلیغات
نام شناسی و ریشه واژه ها - معنی ماه های قمری . چرا ماههای قمری را این چنین نامیده اند؟

رویهاصلی

تماس با ما

بایگانی نوشته ها

فروشگاه

نام شناسی و ریشه واژه ها / گروه آموزشی عربی منطقه 12 تهران

منوی اصلی
لینکهای سریع
رویه نخست
پیوند با ما
بایگانی نوشته ها
رایانامه
لینک ار اس اس
طراح قالب
نهاده ها

آرشیو ماهانه
آبان 1395
تیر 1395

.:: لیست کامل آرشیو ماهانه ::.


لینک دوستان

حرفه ای ترین قالب های وبلاگ
گروه عربی دفتر تألیف
الباحث العربی
جست و جو در آیات قرآن سایت تبیان
قرآن آنلاین
دسترسی آسان به لغتنامه دهخدا
فرهنگ عامیانه عربی
جست و جو در آیات قرآن سایت پارس قرآن
نهج البلاغه
دبیرخانه راهبری درس عربی در مازندران
All About Names
فروش شارژ
خرید شارژ
خبرهای روز
زبان و ادبیات اسپانیایی کورش اشکبوس
فرهنگ جامع نامها و اسامی ایرانی
سرگرمیها
گوناگون
جالب و دیدنی
انجمن علمی مازندران
مترجم گوگل
درسهای در صرف و نحو
معجم مقاییس اللغة فرهنگ عربی عربی
پیام نسیم
مهمترین کتب عربی برای دبیر عربی
لغتنامه دهخدا
هنرواژه
تدریس عربی اول دبیرستان
پیام سازان (ثبت تبلیغات رایگان)
آزمون تعیین سطح مکالمه عربی به صورت رایگان
دانلود فرهنگ فارسی عربی
آموزش عربی
معنی نامهای عربی
پارسی گویی و پارسی سره
فرهنگ لغت رایگان فارسی به عربی
فرهنگ لغت فارسی به عربی و انگلیسی
آموزش همه درس های دبستان ، راهنمایی و دبیرستان
آموزش عربی دبیرستان و کنکور
من قرارات مجمع اللغة العربیة فی القاهرة
آموزش درس عربی
آموزش زبان عبری
آموزش زبان عربی
پژوهش
برنامه ریزی
فرهنگ فارسی به فارسی
بزرگ ترین موتور جست و جو در کتاب های اسلامی و عربی
لیست کتابهای عادل اشکبوس در مرکز کتاب
آمار لحظه به لحظه جهان
فایل های پی دی اف کتاب های درسی
امتحانات نهایی خرداد 89 همه رشته ها
دانلود کتابهای زبان و ادبیات عرب
جم آزمون عربی
آموزش زبان عربی و دانلود کتابهای عربی
فرهنگهای لغت عربی
راهنمای سایتهای عربی
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
تبدیل تقویم خورشیدی ، قمری و میلادی . تقویم های گوناگون جهان
اهورامزدا کورش کبیر زرتشت
دانلود هزاران کتاب
رشد شبکه ملی مدارس ایران
جالبترینها

.:: لیست کامل لینکستان ::.


لوگوی دوستان

توضیحات



آمار بازدید
نویسندگان :
» عادل اشکبوس
» یاسر هفت

آمار بازدید :
» شمار نوشته ها:
» شمار نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه پیش :
» بازدید همه :
» واپسین بازدید :








بزرگ ترین فرهنگ کاربردی فارسی به عربی


فرهنگ فارسی به عربی

 

چاپ انتشارات مدرسه در اسفند 1387/ نویسنده : عادل اشکبوس / 870 صفحه / جلد محکم . بسیار سبک . رنگ کاغذ به گونه ای است که چشم را نمی آزارد .ورقه ها ی کتاب انگشتی هستند و  در بر گیرنده کلمات ، اصطلاحات و کنایات زبان فارسی به عربی می باشند .

ادامه مطلب


معنی ماه های قمری . چرا ماههای قمری را این چنین نامیده اند؟

مرتبط با : زبان عربی


معنای نام ماه­های میلادی و قمری

مارس: خدای جنگ/ آپریلیس: / مایوس: / یونیوس: / کوِنتیلیس: پنجم / سِکستیلیس: ششم / سِپتِمبِر: هفتم / اوکتوبِر : هشتم / نوِمبِر : نهم / دیکِمبیر یا دیسِمبِر: دهم

نام ماه­های میلادی پیش از میلاد مسیح در روم باستان به کار می­رفت؛ آنان سال را دوازده ماه نو می­گرفتند. زیرا دانش ستاره­شناسی آن قدر پیشرفته نبود و آنان نیز همانند عرب­ها و دیگر مردمان باستان سال را بر مبنای 12 ماه نو می­پنداشتند و آن­گاه از اینکه هر چند سال چیدمان ماه­ها به می­ریخت سر در گم می­شدند. به گفتۀ «پلوتارخ» پادشاهی به نام «نوما» به این اختلاف یازده روزۀ سال قمری در برابر سال خورشیدی پی برد و تصمیم گرفت هر دو سال یک ماه به سال بیفزاید و ماه «یانواریوس» و «فِبرواریوس» را به عنوان ماه اول و دوم به سال افزود و بدین­گونه معنای نام­ها نیز از دلیل نامگذاری خود بیرون رفت. مثلاً ماه کونتیلیس که به معنای پنجم است به ماه هفتم تبدیل شد و ماه­های دیگر هم از معنای اصلی فاصله گرفتند. امروزه ما می­دانیم که این یازده روز نیز درست نیست؛ زیرا یک سال خورشیدی 365 روز و پنج ساعت و 49 دقیقه است. اگرچه این 5 ساعت و اندی شاید چیزی نباشد؛ ولی در هر 33 سال 8 روز و در هر 99 سال 24 روز می­شود. پس باز هم زمان ماه­ها به هم می­ریخت.

ریشۀ نامگذاری ماه­های قمری بر اساس عقاید اسلامی با ریشۀ آن در روزگار جاهلیّت عرب فرق دارد. پس از اسلام معانی ظاهری نام­ها متحوّل و زیباتر شد. مثلاً گفته می­شود رمضان نام خداست.

محرَّم: از ریشۀ «حَرَّمَ » به معنای «حرام کرد» گرفته شده و نخستین ماه از ماه­های قمری است.

گفته می­شود ریشۀ نامگذاری­اش این است که در این ماه در روزگار جاهلیّت جنگ بر مردم حرام بوده است؛ ولی به این نظریّه با توجّه به اینکه نام پیشین آن صفر الأوّل بوده و در آن نیز جنگ می­شده می­توان خُرده گرفت.

همچنین گفته شده است که چون محرم و صفر پس از ماه ذی الحِجّه یعنی بعد از مراسم حج است و آنجا که بعد از این مراسم، مکّۀ شلوغ ناگهان خالی می‏شد، نام دو ماه محرم و صفر را نام صفران نهادند که به معنای خالی است و بعدها، نام ماه اوّل محرَّم و ماه دوم صفر ماند.

 نظر دیگر که به نظر می­آید پذیرفتنی ­تر می­نـماید این است که پس از اسلام نام ماه صَفَرالأوّل به مُحَرَّم تغییر کرد.

صَفَر: از ریشۀ صِفْر و به معنای تهی شدن است؛ از آنجا که پس از مراسم حج مکه تقریباً خالی از جمعیت و حاجیان می‏شد این گونه نامیده شد.

نظر دیگر آن است که این ماه پس از دو ماه ذی القَعدة و ذی الحجّة بود که جنگ در آن دو حرام بود. در ماه صفر شهرها و روستاها برای جنگ خالی می­شد؛ لذا صَفَر نامیده شد.

ربیع‏الاول و ربیع‏الثانی: ربیع از ریشۀ «ر ب ع» به معنای بهار و خرّمی است و سومین و چهارمین ماه از ماه­های قمری‏ هستند و همان گونه که از ظاهر آنها پیداست ربیع الاول و ربیع الثانی یعنی بهار اول و بهار دوم. در گذشتۀ دور دانش جغرافی آن قدر پیشرفته نبود که دریابند ماهی را که بهار می­نامند با توجه به اینکه سال قمری بر اساس دوازده چرخش ماه به دور زمین می­باشد یازده روز کم دارد؛ لذا این ماه مثلاً پس از 16 سال در زمستان واقع می­شود. این اشتباه در سال رومی باستان و در سال بسیاری از مردمان باستان نیز بود که بر اساس دوازده بار چرخش ماه به دور زمین سال را 355 روز می­گرفتند؛ لذا اقوام باستان همه حیران بودند که چرا ماه­ها ثابت نیستند. شاید نیز ماه­های عرب بر اساس حرکت خورشید بوده است.

جُمادَی الاولی و جُمادَی الآخِرة:  جُماد در لغت از ریشۀ «ج م د» به معنای خشک و سخت شدن است و جُمادَی الاولی و جُمادَی الآخِرة پنجمین و ششمین ماه از سال قمری هستند. ازآنجاکه این دو ماه خشک بوده جُمادی نامیده شده بود.

رجب: از ریشۀ «ر ج ب» به معنای بزرگ است و هفتمین ماه از سال قمری است؛  این ماه را گرامی می­داشتند و در آن نـمی­جنگیدند و آن را رجب به معنای بزرگ نامیدند. رجب در پیش از اسلام، گرامی بود.

نظریۀ دیگری نیز وجود دارد: رجب را میتوان از ریشۀ سامی آرامی ریزبا (رِجبا، خورشید، تابستان) یا از سامی غربی رشپ (ایزد آتش) گرفت. رجب در اصل به معنای ماه گرما و تابستان بوده است.

شعبان: از ریشۀ «ش ع ب» و به معنای، شعبه و گروه و هشتمین ماه از سال قمری است که در ریشۀ نامگذاری آن دو نظر گفته شده است:

1.       به دلیل اختلاف عرب‏ها در جست و جوی آب هر کدام به راهی می‏رفتند و چند شعبه ایجاد می‏شد.

2.       زیرا در این ماه جنگ آزاد بود و قبایل برای جنگیدن شعبه شعبه یعنی پراکنده می‏شدند.

رمضان: از ریشۀ «ر م ض» به معنای گرم و سوزان و نهمین ماه از ماه‏سال قمری است؛ رمضان از رَمضاء به معنای  ریگستان داغ و سوزنده است و از آنجا که در این ماه گرما به اوج خود می­رسیده آن را چونین نامیدند.

شَوّال: از ریشۀ شالَ به معنای برداشت، بلند کرد است.

نظریّۀ دیگری نیز در این باره وجود دارد: نام رمضان از نام رمثانه عبری یعنی ماه شدّت گرما گرفته شده و با کلمه معادل و شناخته شدۀ عربی رمضان جایگزین شده است.

دربارۀ ریشۀ نام شوال نیز، چند نظر وجود دارد که اوّلی را اغلب درست­تر می­دانند.

1.       در این ماه شتران ماده برای جفتگیری دم خود را بالا می­بردند و شالَ یعنی بالا برد و شَوّال بر وزن فعّال یعنی بالا برنده. در زبان عامیانۀ عربی هنوز فعل شیلْ به معنای بردار به کار می­رود.

2.       نام ماه شوّال از نام ماه سامی مندایی شُمبلت (ماه کاسته شدن گرما) یعنی آغاز و مقدمۀ زمستان ساخته شده است.

3.       به خاطر شیر شتران آبستن، یا قطار کردن شتران به منظور سفر به این عنوان نامیده شد.

4.       در این ماه ، سیر و شکار می‏کردند و از خانه‏های خود، بیرون می‏رفتند.

ذو القَعدة: ذو یعنی دارنده و قعدة یعنی نشستن و از آنجا که در این ماه در جاهلیّت دست از جنگ می­کشیدند؛ آن را چونین نامیدند.

ذو‏ الحِجّة: ذو یعنی دارای و الحِجّة به معنای حج است؛ از آنجاکه این آخرین ماه سال و مقدّس بود و در آن دست از جنگ بر می­داشتند و برای سفر حج آماده می­شدند ؛ آن را این­گونه نامیدند. در فارسی نیز اسفند به معنای مقدّس است.

در عرب پیش از اسلام به تقلید از یهود هر سه سال، یک ماه اضافی در سال بعد در نظر می‌گرفتند که «نَسیئة« نامیده می­شد. سیزده ماهه شدن یکی از سال­ها موجب می‌شد که تقویم قمری جابجا نشود.

عرب­ها به این کار «نَسیء» می­گفتند. بعدها با ظهور اسلام، قرآن این کار را حرام اعلام کرد: ﴿إِنَّـما النَّسیءُ زیادةٌ فی الکُفر﴾ (توبه: 37)

این روش محاسبه در واقع ابداع یهودیانی بود که آنها هم بر اساس تقویم قمری کار می‌کردند و حدود 1600 سال پیش یعنی دویست سال قبل از اسلام پایه گذاری شد و در جزیرةالعرب هم از آن استفاده می‌شد. (رجوع شود به الآثار الباقیة و حاشیۀ ‌التفهیم بیرونی از جلال همائی صفحۀ 225.)

در سال دهم هجری آیه­ای نازل شد که این روش محاسبه تقویم را کار کافران دانسته و دستور داده که همه سال­ها باید فقط دوازده ماه داشته باشند. آیات 36 و 37 سوره توبه:

﴿إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللهِ اثْناعَشَرَ شَهْراً فی‏ کِتابِ اللهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ مِنْها أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذلِكَ الدِّینُ الْقَیِّمُ فَلا تَظْلِمُوا فیهِنَّ أَنْفُسَکُمْ وَ قاتِلُوا الْمُشْرِکینَ کَافَّةً کَما یُقاتِلُونَکُمْ کَافَّةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ مَعَ الْمُتَّقینَ

إِنَّـمَا النَّسی‏ءُ زِیادَةٌ فِی الْکُفْرِ یُضَلُّ بِهِ الَّذینَ کَفَرُوا یُحِلُّونَهُ عاماً وَ یُحَرِّمُونَهُ عاماً لِیُواطِؤُا عِدَّةَ ما حَرَّمَ اللهُ فَیُحِلُّوا ما حَرَّمَ اللهُ زُیِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمالِهِمْ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ﴾

ترجمۀ آیات: شمارۀ ماه­هاى سال نزد خدا دوازده ماه است. این تعداد را خداوند از همان روزى که آسمان­ها و زمین را آفرید در جهان هستى مقرّر کرد. از این دوازده ماه، چهار ماه ( رجب، ذى القعده، ذى الحجّه و محرّم) ماه­هاى حرام­اند که جنگ در آنها ممنوع است. این است آن دینى که مصالح بندگان را تأمین و امور زندگى آنان را اداره مى کند، پس مبادا در این ماه هاى حرام با ارتکاب گناه، به ویژه با برپایى جنگ بر خود ستم کنید. و با همه مشرکان بجنگید، چنان که آنان نیز با همه شما مى جنگند، و در جنگ ها تقواى الهى را رعایت کنید و حدود او را محترم شمرید و بدانید که خدا با تقواپیشگان است و آنان را پیروز مى گرداند.

جز این نیست که تأخیر انداختن ماه­هاى حرام از زمان خودشان تغییر دادن حکم خداست و کفر است و مشرکان کفرپیشه با این کار بر کفر خویش مى افزایند. با این کار نادرست سایر کافران نیز به گمراهى کشیده مى شوند. کارشان بدین گونه است که ماه حرام را یک سال حلال مى شمرند و حرمتش را براى ماه بعد قرار مى­دهند و سال دیگر حرمت آن را باز مى­گردانند و بدین طریق حرام و حلال را جابه جا مى کنند تا تعداد آنچه حرام مى شمرند با تعداد آنچه خدا حرام کرده است یکسان باشد، از این رو آنچه را خدا حرام کرده است حلال مى شمرند، هر چند تعداد آن را حفظ مى کنند. کارهاى ناروایشان براى آنان آراسته شده است و خداوند به کافران توفیق هدایت و دستیابى به سعادت را نخواهد داد.

عادل اشکبوس. دانش نامه نام ها و واژه ها. انتشارات مدرسه


برچسب ها : معنی ماه های قمری,معنای نام ماه­های میلادی و قمری,وجه تسمیه ماههای میلادی,وجه تسمیه ماههای قمری,

نوشته شده توسط عادل اشکبوس در چهارشنبه 1389/04/16

نظرات ()



درباره


*پژوهشگر در زمینه ریشه یابی نامها و واژه ها
مدیر سایت : عادل اشکبوس


لوگوی ما
<-BlogTitle->




نظرسنجی

آگاهی ها و نگاشته های این تارنما از نگاه شما چگونه می باشد ؟




جستجو


صفحات سایت

» s
» پیش از نظر دادن این صفحه را بخوانید.
» کاربردی ترین فرهنگ فارسی - عربی
» کتاب «صحیح و معتل » در باره بخشی از قواعد زبان عربی
» کتاب اعداد در زبان عربی
» کتاب « مذکر و مؤنث »
» ضمیر: مباحث مربوط به انواع ضمیر و کاربرد آن ها
» خیمه شب بازی با عروسک های غول پیکر
» تفاوت های فرهنگی اروپاییان و آسیاییان از نگاه تصویر


پیوند های روزانه

گروه عربی منطقه13
گروه عربی یزد
حسن شیرزاد
رحمن بخش سپاهی
سعید رحمانی.خدابنده زنجان
گنج دانایی
عربی استان گلستان
حدیث معرفت
دین و قرآن
classnet
ادبیات عرب متوسطه دلفان
نون و القلم(وبلاگ دینی و عربی)
دینی قرآن عربی-صادق رمضانی جهرم
گوناگون
کانون آموزش عربی بندر:بهدوست
گروه عربی شهرستان فسا
نسیم مهر. لطیفی
تاریخ ایران. استاد عامری
تبریز. شکور عطاپور
اکبر رحمانی.شهر ثلاث.کرمانشاه
عربی -مهرداد یاسمی
وبلاگ معلم یار گروه آموزشی دینی و عربی ناحیه 2زنجان
اینانلو. دینی عربی آبیک متوسطه اوّل
سارا سهرابی. عربی شیرین تر از عسل
داراب. صادقی
شهرستان تالش مهری حسن نژاد
گروه عربی منطقه آزاد ماکو
سخنی از كاشان
ف. سعدی
دینی،قرآن و عربی خدابنده
موسی سواعدی اهواز
عارف شکرزاده
مقیسه
دینی و عربی و پرورشی شبه قاره هند
علیرضا ابوالحسنی
یدالله اربابی
دینی,قرآن و عربی بهارستان 1
حسین شمسی
معصومه پویا استان البرز
اكبر عبدیل زاده
گروه دینی ، قرآن شاهین دژ
مجید حاجی اکبری منطقه13تهران
رضا شایان از نیشابور
زهره تحریری بندر انزلی
قران،عربی و پیام دوره متوسطه1(مشهدمقدس)
انجمن زبان عربی ایران
گروه عربی تربت جام
:سیدمظفرموسوی نسب
گروه آموزشی معارف پاوه
فرهنگ لغت عربی فارسی
گروه عربی بوکان آذربایجان غربی
هسته عربی استان گلستان
پایگاه کیفیت بخشی درس عربی در قم
گنجینه عربی- علیزاده
گروه عربی منطقه ترکمانچای
یوسف غریبی استان هرمزگان
گروه آموزشی آبیک
دل آرام از فسا استان فارس
وبلاگ گروه عربی شهرستان اهر
لیلا زعفرانی از ملایر (صحیفه نور)

.:: لیست کامل پیوندهای روزانه ::.

.:: فرستادن پیوند ::.

رویه اصلی | تماس با ما | افزودن به علاقه مندی ها | ذخیره صفحه | طراح قالب


Powered By mihanblog.com Copyright © 2009 by adel-ashkboos
Design By : wWw.Theme-Designer.Com