نام شناسی و ریشه واژه ها
گروه آموزشی عربی

فرق انسان ، بشر و آدم از نظر معنی:

نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 1392/12/12   ساعت 12 و 19 دقیقه و 29 ثانیه

نوع مطلب :ریشه یابی چند واژه ،

انسان:فراموشکار/ بشر  : پیدا پوست / آدم : خاکی

انسان از ریشه (نِسیان ) به معنی فراموشی است . حرف اول و سوم نسیان جابجا شده و حرف ی به إ تبدیل شده. از این جابجایی ها زیاد اتفاق افتاده است مثل تلخیص یعنی خلاصه کردن که باید تخلیص باشد یا مأیوس که ریشه اش یأس است و باید در اصل مَیــؤوس باشد و یا نئشه که درست آن نشئه است. پس انسان یعنی فراموشکار . اما برخی انسان را از اُنس می گیرند و می گویند انسان یعنی به هر چه انس بگیرد ، عادت ثانویه او می شود . پس انسان یعنی انس گیرنده .برخی نیز انسان را از اِنس می دانند .

اما درست این است که بشر از ریشه بَشَرة به معنی پوست است . زیرا جانداری است که پوستش معلوم است. در عربی برای پوست دو واژه هست « بَشَرة و جلد» . پوست میوه یا درخت  را قِشر می گویند . پس بشر یعنی جانداری که پوست آن آشکار است .

اما آدَم بر خلاف دو کلمه ی بالا که عربی اند ، عِــبری است و به معنی خاکی است . نام بیشتر پیامبران عبری است جز شیث ، شُعَیب ، صالح ، لوط ، نوح ، محمد و هود. 

البته زرتشت و کورش نیزپیامبران  ایرانی هستند.در میان ملل دیگر نیز پیامبرانی به زبان خودشان هست اما نامشان در تاریخ ثبت نیست .در قرآن آمده است که ما برای هر قومی پیامبری را به زبان آن قوم فرستاده ایم .

در فارسی برابر این سه واژه مَرت ، مَرث یا مرد و یا مَن است که واژه های مردم ، مردمان ، هومن ( انسان خوب ) ، دشمن ( انسان بد )  و بهمن ( بهترین انسان ) به نگر من از این ریشه ها برگرفته شده اند .برخی من را کوتاه شده ی منش می گیرند.

نوشته :عادل اشکبوس



نوشته شده توسط:عادل اشکبوس


برچسب ها: ریشه یابی کلمه انسان، ریشه یابی کلمه آدم، ریشه یابی کلمه بشر، انسان آدم بشر چه فرقی دارند،
چهارشنبه 1392/12/21 ساعت 01 و 55 دقیقه و 36 ثانیه
سلام لطفا درهمینجا جواب دهید.اجلساواجلسوواجلسی چه نوع مبنی ای هستند البته برای دانش آموزسال اول متوسطه دوم
پاسخ عادل اشکبوس : مبنی بر فتح مبنی بر ضم و مبنی بر کسر به ترتیب
یکشنبه 1392/12/18 ساعت 14 و 23 دقیقه و 21 ثانیه
سلام با تشکر از مطلبتان من با اینکه قبلا تفسیر قران المیزان نوشته علامه طباطبایی را مطالعه کرده بودم اما بازهم بعد از خواندن مطلب شما دوباره چک کردم ولی در این کتاب کورش پیامبر شناخته نشده لطفا صفحه ای که در المیزان به چنین مطلبی اشاره شده را ذکر کنید
پاسخ عادل اشکبوس : سوره کهف
ضمنا 124 هزار پیامبر که همه حضرات عیسی و موسی و ابراهیم و اسحاق و یوسف و دادود و محمد و اسماعیل و زکریا و .. و معروف نیستند
و مگر نه اینکه در خود قرآن آمده است که در هر قومی پیامبری به زبان خودش فرستادیم ایران که بزرگترین امپراتوری و مانند روم بوده یعنی پیامبری نداشته است؟!
آن هم یک کشور 10 هزار سال تمدن
maedeh
پنجشنبه 1392/12/15 ساعت 12 و 58 دقیقه و 35 ثانیه
جالب بود
atay
شنبه 1392/12/10 ساعت 23 و 51 دقیقه و 23 ثانیه
ماشالا خوب زیر بغلت هندوونه جا میشه.
اولا :آقای عادل در جملات افراط کرده؛کورش کجاش پیامبره
دوما :اطلاعات ناقصه
پاسخ عادل اشکبوس : من ننوشته ام
استاد علامه طباطبایی و علامه ابوالکلام آزاد بزرگترین مفسرین قرآن شیعه و سنی و سایر مفسران و بزرگترین تاریخدان ایرانی استاد دکتر باستانی پاریزی و بسیاری از خاورشناسان گفته اند و در تورات هم آمده است
احمد
یکشنبه 1392/10/29 ساعت 14 و 28 دقیقه و 18 ثانیه
واژه انسان در زبان عربی از واژگان دخبل و قرضی است ، همانندی آن با ریشه نسی یا نسو دلیل بر درستی استدلال شما نیست ، به نظر ریشه واژه انسان در زبان عبری یا سریانی باید جستجو کرد.
شقایق 78
پنجشنبه 1392/10/26 ساعت 21 و 24 دقیقه و 13 ثانیه
خیلی متشکرم این اطاعات درست وخوب
چهارشنبه 1392/08/8 ساعت 11 و 20 دقیقه و 07 ثانیه
باسلام.
نویسنده ی محترم باتشكر ازمتن زیبا و واضحتون.
شما درجایی كوروش را پیامبر دانستین . این تصور كاملأ غلط بوده و ناشی از تفكرات پان فارسی جنابعالی ناشی می شود...
پاسخ عادل اشکبوس : من ندانستم مفسران قرآن دانسته اند.
برخی مرا پان فارسی و برخی پان عربی می دانند در حالی که نه عرب هستم و نه فارس.
خیلی راحت در باره همدیگر قضاوت می کنیم
yadegar
چهارشنبه 1392/04/12 ساعت 19 و 54 دقیقه و 01 ثانیه
حضرت کوروش
نرگس
دوشنبه 1392/03/6 ساعت 22 و 34 دقیقه و 14 ثانیه
با سلام.
بسیار بسیار تشکر.
عبدالرئوف سنندج
دوشنبه 1391/12/7 ساعت 23 و 35 دقیقه و 26 ثانیه
سلام لطفا فرق انس وانسان رابرایم توضیح دهید متشکرو
عبدالرئوف سنندج
دوشنبه 1391/12/7 ساعت 23 و 25 دقیقه و 35 ثانیه
سلام لطفا فرق انس وانسان رابرایم توضیح دهید متشکرو
الهه
جمعه 1391/11/13 ساعت 21 و 49 دقیقه و 16 ثانیه
خیلی وقت بود که به دنبال معنی های این کلمه ها بودم اما وقت پیگیری نداشتم.
متشکرم از مطلب جالب تان
عبدالله
جمعه 1391/09/24 ساعت 04 و 20 دقیقه و 10 ثانیه
با سلام: هرچه گفته شده بنابر اسناد و مدارک است و هیچگونه توهین یا بی احترامی به کسی یا گروهی یا مذهبی نیست. همین اسناد و مدارک مطالب این چند کتاب را تأیید نمی کنند (توجه شود کتاب زندگی کورش کبیر با بیش از 600 صفحه از اینترنت قابل دانلود است!!)منابع عبرانی بعضی را به شک انداخته که لفظ کورش واژه ای عبرانی است چون در منابع ایرانی بیشتر از دو جا (کتیبه‌های کوتاه و مکرر پاسارگادو دیگری کتیبه داریوش در بیستون)نامی از او نیست.اما تورات ....
قصد ما «راهنمایی خواستن» است نه دهن کجی.شاید من تند رفته ام که معذرت می خواهم. در این سایت جای بحث این مطالب نیست بلکه آنچه بتواند به فهم و درک و استنباط معنی درست کمک کند بهتر خواهد بود.
پاسخ عادل اشکبوس : درود بر شما
عبدالله
سه شنبه 1391/09/21 ساعت 04 و 32 دقیقه و 30 ثانیه
ببخشیدمن تازه با این سایت آشنا شدم سایت بسیار خوبیست. ریشه شناسی در حوزه کاری من نیست پس نمی توانم نطری بدهم. چیزی که هست گفته شما "البته زرتشت و کورش نیزپیامبران ایرانی هستند" می باشد. امروزه دیگر کسی از مورخین بی طرف کورش را به عنوان فردی عادل نمی شناسد. داستان هایی که در مورد اوست بی شک ساخته ذهن دویست سال اخیر است و در تاریخ جز چند سطر چیز دیگری از او نیست. منشور کورش هم که به ایران آمد حقیقت را معلوم کرد و ترجمه های این منشور هم معلوم شد که ربطی به این منشور ندارد. شایسته نیست او را پیامبر بدانیم. ذوالقرنین هم پیامبر نبود تا او را همان کورش بنامیم صهیونیست های یهودی در بزرگنمایی کورش و پیامبرسازی او بیشتر نقش دارند و ما باید مواظب باشیم همان بهتر که او را موسس سلسله هخامنشی بنامیم و بس. غرض این بود که تاریخ هم در ریشه شناسی نقش دارد. حال کورش حقیقی مسلماً با کورش عبری تراشان معنیش فرق خواهد کرد یا نه؟
پاسخ عادل اشکبوس : تفسیر المیزان علامه طباطباییرا بخوانید
سیروپدیا گزنفون را بخوانید
کتاب باستانی پاریزی را بخوانید بزرگترین علما و اساتید این را گفته اند بنده نگفته ام
freedarband
سه شنبه 1391/07/18 ساعت 03 و 23 دقیقه و 29 ثانیه
ghablan ham goftam mikham bishtar bahaton ashna sham//shokoh_r1375yahoome sar bezan khosh/hal misham //man zadeye khodam hastam v daram tahghigh mikonam k soalati k daramo pasokh biabam b komaket niaz daram daryabam/merc
freedarband
سه شنبه 1391/07/18 ساعت 03 و 19 دقیقه و 33 ثانیه
سلام بنی ادم//اشنایی باشما باعث افتخاره//چند لغت رو برای خودم معنا کردم نظر از شما میخواستم//ابرو=اب+راه یا جری اب-بینی=بینه دوچیز ک اینجا چشمهابینی ساختند//ناخن یکی از عضواس ک خون ندارد میخوانیمش ناخون//مثل استخوان ک از داشتن خون از استوانه اش میگوید//
مرضیه فروزانفر
جمعه 1391/07/14 ساعت 22 و 36 دقیقه و 14 ثانیه
سلام استاد .

انسان و آدم ؟!

منتظرتون هستم .
freedarband
پنجشنبه 1391/07/13 ساعت 23 و 17 دقیقه و 42 ثانیه
ادمی =اهی ودمی انسان=انی وثانی
محسن
چهارشنبه 1391/06/29 ساعت 15 و 18 دقیقه و 44 ثانیه
آن گونه که من بررسی کردم
آدم اسم خاص است و نام همان موجودی است که خداوند در ابتدای خلقت آفرید و سایر انسان ها را بنی آدم یعنی فرزندان او می نامند .
زمانی که در باره جنبه جسمانی انسان صحبت می شود ، بیشتر واژه بشر به همان تعبیری که شما گفتید استفاده می شود .
زمانی که درباره ابعاد وجودی صحبت می شود واژه انسان استفاده می شود .
این تعریف ها را بر اساس نحوه استفاده از این 3 نوع واژه در قرآن می توان برداشت کرد.
پاسخ عادل اشکبوس : بله البته آدم همان آدم آدم و حواست
محسن
چهارشنبه 1391/06/29 ساعت 15 و 17 دقیقه و 41 ثانیه
آن گونه که من بررسی کردم
آدم اسم خاص است و نام همان موجودی است که خداوند در ابتدای خلقت آفرید و سایر انسان ها را بنی آدم یعنی فرزندان او می نامند .
زمانی که در باره جنبه جسمانی انسان صحبت می شود ، بیشتر واژه بشر به همان تعبیری که شما گفتید استفاده می شود .
زمانی که درباره ابعاد وجودی صحبت می شود واژه انسان استفاده می شود .
این تعریف ها را بر اساس نحوه استفاده از این 3 نوع واژه در قرآن می توان برداشت کرد.
ophelia
یکشنبه 1391/01/27 ساعت 19 و 58 دقیقه و 09 ثانیه
سلام. از بابت مطالب بسیار خوب و مفیدتون ممنون. ازتون یه سوال داشتم كه امیدوارم به پای دانش اندكم بگذارید. درباره واژه انسان شما فرموده بودید از ریشه نسیان است. در قران خداوند انسان رو انس گفته.ایا این كلمه ی انس ریشه ای در واژه انسان داره؟ ممنون.
پاسخ عادل اشکبوس : بله برخی هم انسان را از ریشه اِنس می دانند برخی هم اُنس
شاهپور نوروزی
دوشنبه 1390/12/15 ساعت 17 و 27 دقیقه و 41 ثانیه
واژه ی آدم از ریشه ی سومری ada به معنای پدر گرفته شده است .این نام را خداوند برای او برگزید ، زیرا ایشان پدر همه ی انسان هاست. این واژه از سومری وارد عبری شده است. در زبان عبری و عربی از ریشه ی ادیم (خاک روی زمین ، خاکی) و ادهم (خاک سرخ) گرفته شده است . واژه ی adaدر زبان ترکی به " آتا" دگرگون شده است.
شاهپور نوروزی
شنبه 1390/12/13 ساعت 12 و 54 دقیقه و 13 ثانیه
با سلام
آدم از واژه ی سومری ada به معنای "پدر " می باشد ، زیرا او پدر همه ی انسان هاست و این نام را خداوند برای او برگزید.

بیشتر نام هایی که فکر می کنیم عبری هستند در واقع عبری نیستند و ناشی از تحریف بنی اسرائیل در تاریخ هستند.
با سپاس.
sami
دوشنبه 1390/11/10 ساعت 06 و 55 دقیقه و 48 ثانیه
salam. adel jan besyar jaleb bood tashakor az zahmati ke keshidi va ama dar javabe agha alireza ke goft matlabet zaeife va motale kon: alireza jan matlabe adel besyar kamel va jaleb bood behtare shoma bishtar motale koni shoma ke migi matlabe adel zaeife khob noghte zafe matlabo migofti ke estefade konim pas in shoma hasti ke etelatet kame.
پاسخ عادل اشکبوس : سپاسگزارم سامی گرامی
راستش نوشته های شما مرا شاد کرد
به هر حال همه انسانیم و به تعریف از دوستان نیازمندیم و این نکته کوچک و بزرگ و با سواد و بی سواد و این و آن ندارد .
آفرین بر شما که اهل روحیه مثبت هستی .
ضحی درّی
پنجشنبه 1390/01/18 ساعت 20 و 53 دقیقه و 24 ثانیه
وقتی خالق انسان را آفرید به او بشارت داد و بشر شد تا شاید آدم شود ....
پاسخ عادل اشکبوس : استدلال بسیار زیبایی است .
میثم
یکشنبه 1389/12/29 ساعت 20 و 36 دقیقه و 36 ثانیه
تاکنون می گمانیدم آدم پارسیه، نگو عبریه.
3پاس استاد ارجمند، من تاکنون بسیار چیزها از شما یاد گرفتم.
پاسخ عادل اشکبوس : 2رود بر شما
احمد
دوشنبه 1389/11/25 ساعت 04 و 29 دقیقه و 20 ثانیه
با سلام
واژه انسان را درست ریشه یابی کرده ای اما به نظر می رسد بشر همان گونه که اشاره کرده ای عربی و به معنی بشره است اما به این خاطر است که از خاک پوسته زمین آفریده شده، ضمنا آدم نیز از ادیم به معنی پوسته ی زمینگرفته شده نظر دیگری هم هست و آن این که از ادهم یعنی گندمگون اخذ شده است. برای اطلاع بیشتر ر.کتاریخ بلعمی که در واقع همان ترجمه تاریخ طبری است.
موفق باشید
احمد ، الجزیره، دانشگاه بوزریعه
زیرک
سه شنبه 1389/11/19 ساعت 01 و 49 دقیقه و 28 ثانیه
دشمن انسان بد معنی نمی دهد بلکه از دژ +من یعنی مخالف من یا ضد من است اگر میشد کردی را یاد بگیرید اراسته تر یاد میگرفتید
پاسخ عادل اشکبوس : کاکه گیان از کوردی دزانم
شاهرخی
چهارشنبه 1389/11/6 ساعت 12 و 14 دقیقه و 36 ثانیه
tnx
bijan
دوشنبه 1389/10/27 ساعت 02 و 25 دقیقه و 55 ثانیه
afarin wa dorud bar shoma
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
نمایش نظرات 1 تا 30

شمارنده سایت