نام شناسی و ریشه واژه ها
گروه آموزشی عربی

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

فرق انسان ، بشر و آدم از نظر معنی:

انسان:فراموشکار/ بشر  : پیدا پوست / آدم : خاکی

انسان از ریشه (نِسیان ) به معنی فراموشی است . حرف اول و سوم نسیان جابجا شده و حرف ی به إ تبدیل شده. از این جابجایی ها زیاد اتفاق افتاده است مثل تلخیص یعنی خلاصه کردن که باید تخلیص باشد یا مأیوس که ریشه اش یأس است و باید در اصل مَیــؤوس باشد و یا نئشه که درست آن نشئه است. پس انسان یعنی فراموشکار . اما برخی انسان را از اُنس می گیرند و می گویند انسان یعنی به هر چه انس بگیرد ، عادت ثانویه او می شود . پس انسان یعنی انس گیرنده .برخی نیز انسان را از اِنس می دانند .

اما درست این است که بشر از ریشه بَشَرة به معنی پوست است . زیرا جانداری است که پوستش معلوم است. در عربی برای پوست دو واژه هست « بَشَرة و جلد» . پوست میوه یا درخت  را قِشر می گویند . پس بشر یعنی جانداری که پوست آن آشکار است .

اما آدَم بر خلاف دو کلمه ی بالا که عربی اند ، عِــبری است و به معنی خاکی است . نام بیشتر پیامبران عبری است جز شیث ، شُعَیب ، صالح ، لوط ، نوح ، محمد و هود. 

البته زرتشت و کورش نیزپیامبران  ایرانی هستند.در میان ملل دیگر نیز پیامبرانی به زبان خودشان هست اما نامشان در تاریخ ثبت نیست .در قرآن آمده است که ما برای هر قومی پیامبری را به زبان آن قوم فرستاده ایم .

در فارسی برابر این سه واژه مَرت ، مَرث یا مرد و یا مَن است که واژه های مردم ، مردمان ، هومن ( انسان خوب ) ، دشمن ( انسان بد )  و بهمن ( بهترین انسان ) به نگر من از این ریشه ها برگرفته شده اند .برخی من را کوتاه شده ی منش می گیرند.

نوشته :عادل اشکبوس

سه شنبه 1393/05/28 ساعت 17 و 28 دقیقه و 16 ثانیه
با سلام من از اولیای الهی هستم دوست من .مطالبتون در مورد انسان و بشر و آدم زیبا بود و حكیمانه ولی دوست من گذار من به اولیا الهی اول با اخلاص عمل بود كه بعد از مدتی ذكر قلبی ای به من الهام شد و بعد به فنا فی الله رفتم كه من رو به حق الیقین رسوند و خشیت الله پیدا كردم بعد در اثر خشیت الله ترك گناه نسبی داشتم نسبی چون حسنات الابرار سیئات المقربین است به هر حال بعدش مقام صبر و رضا و تا حدی تسلیم یافتم كه بعد با تحقیق آیه ٥٣ سوره زمر خداوند تمام گناهانم رو پاك كرد و الهامات در خواب و بیداری شروع شد كه اغلب یا حكمت آمیز بود یعنی بخش هایی از آیه های قرآن بود و یا كرامتی بود از معصومین ع هدیه می شد یا بصیرت قلب بود یا با نور خدا دیدن به هر حال به من حب الله داده شد و قلبم شد حرم الله و میل به غیر از وجودم رفت و القایات شیطانم همچنان ادامه داشت به هر حال نكته اصلی حرف حقیر اینه كه در این مرحله خداوند كه دلم مال خودش بود اول مهر قرآن رو به قلبم آورد و بعد بلافاصله ١٤ معصوم نكتم همین جاست من فهمیدم تنها حجت شرعی سخن معصومین ع و كتاب خداست و نه تفسیر مفسرین یا حتی خود من كه خداوند حكمت زیادی به من داده ولی القایات شیطانم هست و باید خیلی احتیاط كنم مبادا كسی با حرفام گمراه بشه به نظر من شماام تمركزتون بگذارید روی كلام قرآن و احادیث معتبر معصومین ع و نه سخنان مفسرین یا اولیای الهی وگرنه به سادگی باعث گمراهی افراد می شوید و شیطان به منظور خودش می رسه حضرت امیر المومنین ع می فرمایند در دروغ گویی همین بس كه هر چه را شنیدی نقل كنی شمام به نظر من تا یقین نداری به سخنی مثل پیامبری كورش مثلا و در كتاب خدا و كلام معتبر ١٤ معصومم كه تنها حجت شرعی وجود نداره استعاذه كن از شر شیطان به خدا و كلامی ننویس كه بهش علم نداری ان شاالله .التماس دعا
کرد شیراز
چهارشنبه 1393/05/1 ساعت 15 و 41 دقیقه و 28 ثانیه
وه ناوی اهورا مزدا .
با درود .
دوستان در میان مردمان گوناگون و دین های گوناگون چه کسی را سراغ دارید که هم خداوند و هم مردمان جهان کردارش را ستوده باشند جز نیای بزرگ وار ما ایرانیان کورش والا . چه غم انگیز است که تازی را بالای سر می نهیم و خودی را زیر پا له می کنیم ! وای بر ما !
استاد واژه ی انسان را گروهی از پژوهش گران دگرگون شده ی واژه ی ایرانی انزان می دانند که در همین مانا در زبان ایرانی باستان کاربرد داشته . در کردی نیز ما هنوز می گوییم انزان . نام یکی از شهرهای بزرگ ایران باستان نیز انزان بوده . روی این دیدگاه نیز می توان پژوهش کرد .
خانه آباد ...
پاسخ عادل اشکبوس : به به درود بر شما
مهجور
چهارشنبه 1393/05/1 ساعت 14 و 45 دقیقه و 59 ثانیه
سلام و درود بر شما
در تفسیر شریف المیزان، ویژگی های ذو القرنین را به جناب کوروش، پادشاه ایران نزدیک تر می داند. و مرحوم علامه طباطبایی نظر قطعی را ارائه نداده اند، بلکه فقط صرف احتمال است و با صرف احتمال هرچند احتمال قوی باشد نمی توان چنین حکم بزرگی کرد و ایشان را پیامبر خدا دانست بلکه برا یپیامبری یک انسان نیاز به دلیل روشن و بدون خدشه است.
تشکر از حسن دقت شما.
ژونا
پنجشنبه 1393/04/19 ساعت 19 و 26 دقیقه و 23 ثانیه
؟؟؟؟؟؟؟
مهجور
سه شنبه 1393/04/17 ساعت 18 و 45 دقیقه و 24 ثانیه
با سلام و سپاس از نکات ظریف و دقیقی که در اختیار دیگران قرار می دهید.
شؤالی از محضرتان داشتم و آن این که: چه دلیل یا دلائلی برای پیامبری و رسالت کوروش دارید که ایشان را به این صفت خاص توصیف نمودید؟
با تشکر
پاسخ عادل اشکبوس : من دلیل شخصی ندارم در تفسیر المیزان و تفسیر ابوالکلام و بسیاری از کتب تاریخی و در تورات و در... آمده است اصلا احتیاجی به اثبات نیست
ژونا
یکشنبه 1393/04/15 ساعت 23 و 08 دقیقه و 19 ثانیه
استاد عزیز من درجایی خوانده م که نام حضرت خضر نیز جزء نام های عربی و در نتیجه منصرف میباشد.این مطلب تا چه اندازه صحت دارد؟
ایوب قلی پورآبکناری
یکشنبه 1393/03/11 ساعت 13 و 49 دقیقه و 59 ثانیه
باسلام
امروز درسوال کنکور 88 هنر بود که کلمه بسشر وانسان فکرم را مشغول کرده بود خوشبختانه بازهم در وب خوب شما اطلاعات زیبای استخراج شد بسیار متشکرم
احمد
سه شنبه 1393/02/30 ساعت 10 و 49 دقیقه و 56 ثانیه
بنام خدا
سلام بر استاد ارجمند،فهیم ،دلسوز و بزرگوار
دستتان درد نکند با این سایت علمی و بسیار ارزشمندی که بوجود آورده اید. خدا را شاکریم که هنوز در سرزمین ایران عزیزمان چنین استادان دلسوز و عاشق فرهنگ کشورمان هستیم. یکدنیا سپاسگذارم.
پاسخ عادل اشکبوس :
سلام وسپاس
علیزاده
جمعه 1393/02/19 ساعت 17 و 09 دقیقه و 06 ثانیه
سلام خسته نباشید استاد مطالب عالی هستند استفاده کردیم.
احمد
سه شنبه 1393/02/9 ساعت 22 و 25 دقیقه و 52 ثانیه
سلام بزرگوار:درموردکورش ما المیزان را مطالعه کردیم ولی چیزی پیدا نکردیم اگر امکان داره ادرس دقیقی بدهید مراحعه کنیم تا برای ما هم روشن شود با تشکر
پاسخ عادل اشکبوس : ذیل ذوالقرنین در سوره کهف
مردانی
دوشنبه 1393/02/8 ساعت 18 و 18 دقیقه و 05 ثانیه
درود بر جناب اشکبوس! قابل توجه دوستان متعصّب!
در پیامبر بودن کوروش خردمند هیچ شکی نیست! چرا که تمام ویژپی های یک پیامبر و حتی چیزی بیشتر از آن هم داشته است و در قرآن هم با نام ذوالقرنین آمده است. کسانی که ذوالقرنین را اسکندر می دانند، ایرانیان کور شده از تعصبی عرب مآبی می باشند.
چهارشنبه 1392/12/21 ساعت 00 و 55 دقیقه و 36 ثانیه
سلام لطفا درهمینجا جواب دهید.اجلساواجلسوواجلسی چه نوع مبنی ای هستند البته برای دانش آموزسال اول متوسطه دوم
پاسخ عادل اشکبوس : مبنی بر فتح مبنی بر ضم و مبنی بر کسر به ترتیب
یکشنبه 1392/12/18 ساعت 13 و 23 دقیقه و 21 ثانیه
سلام با تشکر از مطلبتان من با اینکه قبلا تفسیر قران المیزان نوشته علامه طباطبایی را مطالعه کرده بودم اما بازهم بعد از خواندن مطلب شما دوباره چک کردم ولی در این کتاب کورش پیامبر شناخته نشده لطفا صفحه ای که در المیزان به چنین مطلبی اشاره شده را ذکر کنید
پاسخ عادل اشکبوس : سوره کهف
ضمنا 124 هزار پیامبر که همه حضرات عیسی و موسی و ابراهیم و اسحاق و یوسف و دادود و محمد و اسماعیل و زکریا و .. و معروف نیستند
و مگر نه اینکه در خود قرآن آمده است که در هر قومی پیامبری به زبان خودش فرستادیم ایران که بزرگترین امپراتوری و مانند روم بوده یعنی پیامبری نداشته است؟!
آن هم یک کشور 10 هزار سال تمدن
maedeh
پنجشنبه 1392/12/15 ساعت 11 و 58 دقیقه و 35 ثانیه
جالب بود
atay
شنبه 1392/12/10 ساعت 22 و 51 دقیقه و 23 ثانیه
ماشالا خوب زیر بغلت هندوونه جا میشه.
اولا :آقای عادل در جملات افراط کرده؛کورش کجاش پیامبره
دوما :اطلاعات ناقصه
پاسخ عادل اشکبوس : من ننوشته ام
استاد علامه طباطبایی و علامه ابوالکلام آزاد بزرگترین مفسرین قرآن شیعه و سنی و سایر مفسران و بزرگترین تاریخدان ایرانی استاد دکتر باستانی پاریزی و بسیاری از خاورشناسان گفته اند و در تورات هم آمده است
احمد
یکشنبه 1392/10/29 ساعت 13 و 28 دقیقه و 18 ثانیه
واژه انسان در زبان عربی از واژگان دخبل و قرضی است ، همانندی آن با ریشه نسی یا نسو دلیل بر درستی استدلال شما نیست ، به نظر ریشه واژه انسان در زبان عبری یا سریانی باید جستجو کرد.
شقایق 78
پنجشنبه 1392/10/26 ساعت 20 و 24 دقیقه و 13 ثانیه
خیلی متشکرم این اطاعات درست وخوب
چهارشنبه 1392/08/8 ساعت 10 و 20 دقیقه و 07 ثانیه
باسلام.
نویسنده ی محترم باتشكر ازمتن زیبا و واضحتون.
شما درجایی كوروش را پیامبر دانستین . این تصور كاملأ غلط بوده و ناشی از تفكرات پان فارسی جنابعالی ناشی می شود...
پاسخ عادل اشکبوس : من ندانستم مفسران قرآن دانسته اند.
برخی مرا پان فارسی و برخی پان عربی می دانند در حالی که نه عرب هستم و نه فارس.
خیلی راحت در باره همدیگر قضاوت می کنیم
yadegar
چهارشنبه 1392/04/12 ساعت 18 و 54 دقیقه و 01 ثانیه
حضرت کوروش
نرگس
دوشنبه 1392/03/6 ساعت 21 و 34 دقیقه و 14 ثانیه
با سلام.
بسیار بسیار تشکر.
عبدالرئوف سنندج
دوشنبه 1391/12/7 ساعت 22 و 35 دقیقه و 26 ثانیه
سلام لطفا فرق انس وانسان رابرایم توضیح دهید متشکرو
عبدالرئوف سنندج
دوشنبه 1391/12/7 ساعت 22 و 25 دقیقه و 35 ثانیه
سلام لطفا فرق انس وانسان رابرایم توضیح دهید متشکرو
الهه
جمعه 1391/11/13 ساعت 20 و 49 دقیقه و 16 ثانیه
خیلی وقت بود که به دنبال معنی های این کلمه ها بودم اما وقت پیگیری نداشتم.
متشکرم از مطلب جالب تان
عبدالله
جمعه 1391/09/24 ساعت 03 و 20 دقیقه و 10 ثانیه
با سلام: هرچه گفته شده بنابر اسناد و مدارک است و هیچگونه توهین یا بی احترامی به کسی یا گروهی یا مذهبی نیست. همین اسناد و مدارک مطالب این چند کتاب را تأیید نمی کنند (توجه شود کتاب زندگی کورش کبیر با بیش از 600 صفحه از اینترنت قابل دانلود است!!)منابع عبرانی بعضی را به شک انداخته که لفظ کورش واژه ای عبرانی است چون در منابع ایرانی بیشتر از دو جا (کتیبه‌های کوتاه و مکرر پاسارگادو دیگری کتیبه داریوش در بیستون)نامی از او نیست.اما تورات ....
قصد ما «راهنمایی خواستن» است نه دهن کجی.شاید من تند رفته ام که معذرت می خواهم. در این سایت جای بحث این مطالب نیست بلکه آنچه بتواند به فهم و درک و استنباط معنی درست کمک کند بهتر خواهد بود.
پاسخ عادل اشکبوس : درود بر شما
عبدالله
سه شنبه 1391/09/21 ساعت 03 و 32 دقیقه و 30 ثانیه
ببخشیدمن تازه با این سایت آشنا شدم سایت بسیار خوبیست. ریشه شناسی در حوزه کاری من نیست پس نمی توانم نطری بدهم. چیزی که هست گفته شما "البته زرتشت و کورش نیزپیامبران ایرانی هستند" می باشد. امروزه دیگر کسی از مورخین بی طرف کورش را به عنوان فردی عادل نمی شناسد. داستان هایی که در مورد اوست بی شک ساخته ذهن دویست سال اخیر است و در تاریخ جز چند سطر چیز دیگری از او نیست. منشور کورش هم که به ایران آمد حقیقت را معلوم کرد و ترجمه های این منشور هم معلوم شد که ربطی به این منشور ندارد. شایسته نیست او را پیامبر بدانیم. ذوالقرنین هم پیامبر نبود تا او را همان کورش بنامیم صهیونیست های یهودی در بزرگنمایی کورش و پیامبرسازی او بیشتر نقش دارند و ما باید مواظب باشیم همان بهتر که او را موسس سلسله هخامنشی بنامیم و بس. غرض این بود که تاریخ هم در ریشه شناسی نقش دارد. حال کورش حقیقی مسلماً با کورش عبری تراشان معنیش فرق خواهد کرد یا نه؟
پاسخ عادل اشکبوس : تفسیر المیزان علامه طباطباییرا بخوانید
سیروپدیا گزنفون را بخوانید
کتاب باستانی پاریزی را بخوانید بزرگترین علما و اساتید این را گفته اند بنده نگفته ام
freedarband
سه شنبه 1391/07/18 ساعت 02 و 23 دقیقه و 29 ثانیه
ghablan ham goftam mikham bishtar bahaton ashna sham//shokoh_r1375yahoome sar bezan khosh/hal misham //man zadeye khodam hastam v daram tahghigh mikonam k soalati k daramo pasokh biabam b komaket niaz daram daryabam/merc
freedarband
سه شنبه 1391/07/18 ساعت 02 و 19 دقیقه و 33 ثانیه
سلام بنی ادم//اشنایی باشما باعث افتخاره//چند لغت رو برای خودم معنا کردم نظر از شما میخواستم//ابرو=اب+راه یا جری اب-بینی=بینه دوچیز ک اینجا چشمهابینی ساختند//ناخن یکی از عضواس ک خون ندارد میخوانیمش ناخون//مثل استخوان ک از داشتن خون از استوانه اش میگوید//
مرضیه فروزانفر
جمعه 1391/07/14 ساعت 21 و 36 دقیقه و 14 ثانیه
سلام استاد .

انسان و آدم ؟!

منتظرتون هستم .
freedarband
پنجشنبه 1391/07/13 ساعت 22 و 17 دقیقه و 42 ثانیه
ادمی =اهی ودمی انسان=انی وثانی
محسن
چهارشنبه 1391/06/29 ساعت 14 و 18 دقیقه و 44 ثانیه
آن گونه که من بررسی کردم
آدم اسم خاص است و نام همان موجودی است که خداوند در ابتدای خلقت آفرید و سایر انسان ها را بنی آدم یعنی فرزندان او می نامند .
زمانی که در باره جنبه جسمانی انسان صحبت می شود ، بیشتر واژه بشر به همان تعبیری که شما گفتید استفاده می شود .
زمانی که درباره ابعاد وجودی صحبت می شود واژه انسان استفاده می شود .
این تعریف ها را بر اساس نحوه استفاده از این 3 نوع واژه در قرآن می توان برداشت کرد.
پاسخ عادل اشکبوس : بله البته آدم همان آدم آدم و حواست
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
نمایش نظرات 1 تا 30

درباره وبلاگ

*پژوهشگر در زمینه ریشه یابی نامها و واژه ها
مدیر وبلاگ : عادل اشکبوس

جستجو

نظرسنجی

  • آگاهی ها و نگاشته های این تارنما از نگاه شما چگونه می باشد ؟




نویسندگان

رتبه سنج گوگل

رتبه سنج گوگل

شمارنده سایت

الکسا