تبلیغات

Hi


نام شناسی و ریشه واژه ها
 
اگر كسانی كه نمی دانند خاموش باشند و نظری ندهند؛ هیچ اختلافی پدید نمی آید.
شمارنده سایت

روی ادامه متن كمی پایین تر كلیك كنید.
نتیجه تصویری برای دکتر عباچی

سلام بر همکاران عزیز ودوستان

 1. تمام متون عربی موجود ودر دسترس مردم در ایران مانند قرآن ، حدیث، زیارتنامه ها ،ادعیه متنوع وصحیفه سجادیه و نهج البلاغه و غیره... بطور کامل اعراب گذاری شده و هنگامی مردم آنها را می خوانند هیچ وقت دنبال قواعد آنها نیستند بلکه می خواهند معنی آنها را بدانند.

2. ان شاء الله تمام متون ما در مدارس بطور کامل وصحیح اعراب گذاری خواهد شد وشما می دانید هنگامی که دانش آموز متون وتمرینات مرتبط به آن را بصورت اعراب گذاری شده بشنود، بخواند و بطور صحیح تکرار کند، خواندن صحیح ملکه او خواهد شد و  بهمرور زمان ذوقش پرورش یافته و غلط را احساس خواهد کرد بدون این که قواعد بداند.

3. آیا می دانید اگر ما مؤلفان از قواعد بکاهیم و به جای آنها لغت قراردهیم دانش آموز در آینده یعنی بعد از گرفتن دیپلم در اثر شنیدن آن در متون دینی یا فارسی در ذهنش باقی خواهد ماند و در زندگی به دردش خواهد خورد ولی قواعد نخواهد ماند. دوست دارید از دانش آموز سؤال کنید که آیا یادگرفتن معنی پانزده لغت در متون متنوع وجذاب آساتر است یا بیان قواعد خشک در متوان واعراب گذاری وصحح الخطأ ؟وکدام یکی از آنها برای او مفید ودیگری عبث است.

4. شما می دانید چه سرمایه عظیمی برای بیان قواعد در سطح کشور مصرف می شود و دانش آموز بعد از گرفتن دیپلم آنها را در دست فراموشی می سپارد واگر بخواهید امتحان کنید از فامیل خودتان که از دانشگاه های علمی وحتی انسانی فارغ التحصیل شده اند سؤال کنید چه قاعده ای بلد است مطمئنا جواب منفی خواهد بود. مگر ما همیشه نمی گوییم قواعد فرّار است که ما همیشه با این قواعد سروکار داریم وای به حال آن کسی با آن قواعد کاری نخواهد داشت، کأن لم یکن شیئا مذکورا.

5. تدریس عربی به روش قدیم ( که من آن روش را ریاضیات عربی می نامم) را در دانش آموز تنفرنسبت به این درس ایجاد می کند و هیچ حاصلی ندارد جز این که دانش آموز را نسبت به زبان قران بدبین می کند وکلاس درس عربی را شکنجه گاهی برای معلم ودانش آموز تبدیل می کند. و  آیا از خودتان سؤال کرده اید این دانش آموز برای چه این همه قواعد را یاد می گیرد؟ آیا او می خواهد حکم شرعی از قرآن استنباط کند؟ شاید بعضی ها بگویند ساختارهایی وجود دارند كه بدون قواعد فهمش مشکل است مگر این ساختارها چقدر هستند؟

6. شما می توانید متنی عربی بدون اعراب به یک عرب بدهید و از او بخواهید آن را معنی کند و او تمام آن متن را با غلط می خواند ولی درست معنی می کند و این نشان می دهد اصل در زبان این است که وقتی شما فعل وضمیر و لغت یاد بگیرید و بخوانید و بشنوید و تکرار کنید ،آن زبان را یاد می گیرید.

7. شما این جمله پر از غلط ( علیٍّ ذهبَ الى المدرسةُ فی یومَ السبتُ) را بعد از این که لغات آن را برای دانش آموز روشن کنید به دانش آموزان بدهید و معنی آن را از ایشان بخواهید. مسلما آن را درست معنی خواهد کرد بنابر این، وقت دانش اموز را ضایع نکنیم و اورا نسبت به زبان قرآن متنفر نکنیم

آنچه گفته شد در رابطه با دانش آموز است اما شما دبیران عزیز باید مسلح به علم باشید قواعد عربی را خوب یاد بگیرید ولی نه هر آنچه از قواعد یاد می گیرید به دانش یاد بدهید چون شما در عربی تخصص دارید و این دانش آموز رشته ای غیر از رشته شما انتخاب خواهد کرد. کلم الناس علی قدر عقولهم.



ادامه مطلب

طبقه بندی: نظرخواهی درباره عربی نهم،  گروه عربی دفتر تألیف، 
برچسب ها: كتاب جدید عربی، روش جدید تالیف كتابهای درسی عربی، عربی جدید التألیف، اباذر عباچی، مؤلف كتاب عربی، عربی نهم، برنامه درسی عربی،  
نوشته شده در تاریخ شنبه 1394/01/29 توسط عادل اشکبوس
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک  
قالب وبلاگ